• Vereniging

Het ontstaan

De vereniging is opgericht in 1961 door de dames van zangkoor ‘Irene’. Zij vonden dat er te weinig sportgelegenheid voor vrouwen was. Handbal leek hun een leuke sport en na een zoektocht, waren er voldoende dames gevonden om een handbalteam te vormen. Zo was het ontstaan van een handbalteam een feit.
    De eerste vergadering werd in de oude meisjesschool gehouden. Na wat formaliteiten in Roosendaal en Breda mochten de dames competitie gaan spelen.
    Er werd een trainer gezocht en gevonden, namelijk Charles van de Wegen. En er werden ballen aangeschaft.

In die tijd werd er nog 11-handbal gespeeld. Voor zo’n groot team moest er wel een groot veld aanwezig zijn. Er werd een compromis gesloten met de voetbal; de dames mochten dit veld gebruiken, als de voetbal dit niet nodig had. Bij uitwedstrijden was dit geen probleem, maar bij thuiswedstrijden moesten de dames snel tussen twee voetbalwedstrijden door een potje gaan handballen. De lijnen werden dan met zaagsel uitgezet, omdat de voetbal geen toestemming gaf om kalklijnen op hun veld te zetten.

Als het slecht weer was, werden de wedstrijden afgezegd via radioprogramma “Weer of geen weer”. De accommodatie was niet zo best; geen toilet of douche en houten barakken om om te kleden.

Uitbreiding

Na 1 jaar kwam er een dames juniorenteam bij. Na 2 jaar werd er overgegaan op 7-handbal en in 1966 werd er ook gestart met een zaalcompetitie. Deze competitie werd gespeeld in de veilinghal in Breda.
    De dames werden, onder begeleiding van vele supporters, met de bus er naartoe gebracht.

Bij de mannen ging het nu ook kriebelen en 5 jaar na de oprichting van het dames handbalteam, richtten de mannen zelf ook een team op. Op 21 oktober 1966 was de eerste vergadering. De vrouwen waren bang dat de mannen met hun geld gingen lopen, maar er werd afgesproken dat de mannen het eerste jaar zelfstandig zouden draaien.De vrouwen waren echter wel zo gul om de helft van hun donateursgeld te schenken aan de mannen.

Op 1 juli 1967 was het dan zover: een gemengd bestuur voor H.V.H. Dit was een sterke basis voor de verdere groei van de vereniging, die nu één van de grotere handbalverenigingen is in Noord-Brabant.